Браншът е в разцвет, затова привлича млади хора
По темата говори Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма
Смятам, че това е една заслужена оценка, тъй като Тракийската низина и Пловдив, които традиционно организират под различна форма празници на виното, международни изложения и фестивали, са водещи като регион по отношение на превръщането на виното в елемент от ветрилото на българското туристическо предлагане. Винената карта на България с всички региони, където се отглежда грозде и произвежда вино, е стъпка напред в промотирането на винения туризъм. Пловдив е сред водещите региони в това отношение, защото има завършено предлагане на всички услуги, свързани с дегустация, с настаняване, с различни форми на представяне на начина на производство на вино и съответно това подобрява местната икономика и създава нови работни места. Виненият туризъм в Южна България получи нов тласък, след като местни винопроизводители се обединиха и създадоха клъстери, като така успяват да привличат повече туристи. През последните години изключителен интерес към сектора проявяват чуждестранни посетители от бързоразвиващи се пазари от Далечния изток, от Азия, като например Китай, Южна Корея и Япония. Благодарение на специализирани турове в България клиентите от тези страни успяват да получат ценна информация как се отглеждат винени сортове грозде и как се преработват, защото самите те искат да станат винопроизводители. Българският винен туризъм се разви и благодарение на направените инвестиции по оперативните програми от Европейския съюз. Много от избите направиха свои шата, с настанителна база, дегустационна част и инвестираха в нови масиви.
Можем да обобщим, че в момента преживяваме разцвет на винопроизводството и на неговата ориентация към винен туризъм. Това личи както от множеството организирани събития на територията на страната, свързани с виното, така и от факта, че много млади хора навлязоха в този бизнес, което е радостно. Те са не само наследници на стари винопроизводители, но и тепърва навлизащи в този занаят, които са истински мераклии и отвътре ги влече да се занимават с вино. Интересното е, че когато човек отиде на изложение, в което участват български винопроизводители, среща много млади, ентусиазирани хора, които имат креативен и творчески подход към цялата технология за производство на вино и с голямо умение го представят. Това е успешната формула и на винения туризъм – да предложиш цялостен туристически продукт - от представянето на технологиите за производство на вино, през дегустационната част и настаняването, до съпътстващите възможности за атракция.