До края на годината ще стане ясна съдбата на научноизследователския кораб „Академик“
С проф. Веселин Пейчев - директор на Института по океанология към БАН във Варна разговаря Мирослава Кирилова
- До края на тази година беше удължен срокът за експлоатация на научноизследователския кораб "Академик". Каква ще е съдбата на кораба, който се нуждае от спешен ремонт, след това, проф. Пейчев?
- Ще отговоря на въпроса с малко предистория. На 30 април изтекоха документите за експлоатация на кораба „Академик“, което означава, че той няма право да плава, ако не бъде осъществен плановия ремонт. На три пъти беше удължаван срока за експлоатация на плавателния съд. В края на август беше удължен до 31 декември и това е последното възможно по закон удължаване на експлоатационния срок. Тоест до края на годината трябва да започне и плановият ремонт, който се оценява на 1,1 млн. лева. Собственик на кораба е Българската академия на науките. По принцип тя трябва да се погрижи за плавателния съд, но тя не разполага с такива средства. Институцията едва успя да плати увеличението на минималната работна заплата от 380 на 420 лева. Тоест единствената възможност за осъществяване на ремонта е да се отпусне целева субсидия с решение на Министерски съвет.
- Ще бъде ли отпусната такава субсидия?
- Написахме писмо с молба за отпускането на такова финансиране в края на април. Писмото подписаха председателят на БАН акад. Стефан Воденичаров, областния управител Стоян Пасев и кметът на Варна Иван Портних. Имаме неофициални разговори, че до края на месец септември ще бъде разгледано това писмо на Министерски съвет.
- Защо е важно България да има научноизследователски корал?
- Абсолютно безхаберие е една морска държава да остане без научноизследователски кораб. С него изпълняваме най-различни задачи – на международно, национално и местно ниво. Например имаме договор с Министерството на околната среда и водите за извършване на химически и биологичен мониторинг на водите на Черно море. Това е един от ангажиментите, които българия е поела като страна членка на Европейския съюз. Друга важна задача е да се определят запасите на промишлените видове риба в българската акватория на Черно море. Работим върху редица други проекти – проучване за отпадъците в морето, проектиране на бъдещето рибарско пристанище „Карантината“, което се намира в южната част на варненския залив и т.н. Проучвахме акваторията и във връзка с първоначалния план за изграждане на газопровода „Южен поток“, който впоследствие беше замръзен, преди това оказахме съдействие и за „Бургас-Александруполис“. Ако ни потърсят, бихме могли да окажем техническа помощ при проектирането на бъдещия газов хъб „Балкан“. НИК „Академик“ е доста ангажиран, само през последните 12 месеца има близо 100 плавателни дни. Освен това корабът е носител на научноизследователската ни подводница, която е твърде малка, за да осъществи сама излизането си в морето. Така че без „Академик“ и тя няма да функционира.
- Има ли други варианти за осигуряването на научноизследователски кораб?
- Имахме още един – „Проф. Александър Вълканов“, но той от пет години чака ремонт. Общо взето на държавата ще струва между 30 и 50 милиона лева нов изследователски кораб. Има възможност да кандидатстваме за финансиране на покупка за нов кораб по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Тя е предназначена за научни изследвания и технологично развитие. Бюджетът й е близо 545,8 млн. лв., които идват от Европейския фонд за регионално развитие и национално съфинансиране. Ще кандидатстваме, защото за нас това е потенциална възможност да се закупи кораб. Получихме уверения, че ще бъдат допустими разходите за инфраструктура. Приемът на документи е до януари догодина и тогава ще се разбере кои кандидат-бенефициенти ще получат финансиране.