Електромобилите все по-категорично отнемат шанса на ауспусите
Ръстът на закупените електромобили в България през последните години е около 50%, като към края на 2016 г. вече са регистрирани над 800, съобщиха от Българската асоциация електрически превозни средства (БАЕПС).
„Интересът към електромобилите нараства, макар и с не толкова бързи темпове, колкото ни се иска. Миналата година са продадени над 350 електромобила – нови и втора употреба, и очакваме цените им да станат още по-достъпни. В момента хората, които искат да си купят градски електромобил втора ръка, произведен след 2013 г., е добре да предвидят между 10 000 и 20 000 евро. Този диапазон зависи от много фактори – марка, модел на автомобила, оборудване, допълнителни екстри, капацитет на батерията, изминат километраж и т.н.“, обясни за в. „Животът днес“ Камен Василев, член на изпълнителния борд на БАЕПС.
Новите електромобили от градския клас варират между 30 000 и 35 000 евро.
Според експерта цените им са по-високи, но в много страни в Европа (Великобритания, Дания, Холандия, Германия, Франция, Люксембург и др.) държавата плаща субсидия при покупката на електрическия автомобил и за потребителя цената е между 25 000 и 27 000 евро. От БАЕПС като цяло са против субсидиите, защото смятат, че изкривяват пазара. „Но съгласете се, ако в повечето страни има субсидии, а у нас – не, това ще е в ущърб за българските потребители. Тоест трябва да работим за стартирането на програми с ограничен времеви обхват и бройки електромобили, чието закупуване да се субсидира. Говорим и с общини, и с работни групи в различни комисии в тази насока. Бързото формиране на правителство ще спомогне за продължаване на тези разговори и надявам се, за конкретни резултати“, каза Камен Василев. Според него интензивното развитие на електромобилността в Европа и по света не е случайно и е факт, че все повече българи осъзнават ползите от този тип транспорт.
„Електромобилите са много изгодни за каране в града.
Имат специален режим тръгни-спри и генерират доста по-малък разход от колите с двигател с вътрешно горене. На практика изминаването на 100 километра струва между 2 и 3 лева. Хората, които шофират ежедневно и изминават между 40 и 100 километра например, намаляват значително разходите си с използването на електромобил. Като добавим и безплатното паркиране в синя зона в София и Бургас, нещата от гледна точка на спестяване на средства и комфорт изглеждат още по-добре“, допълни събеседникът ни.
С повишаване на броя на електромобилите нараства и необходимостта от подходяща инфраструктура.
В страната вече има над 80 точки за зареждане. Само в София се планира до две години да се изградят още 80 зарядни станции за екологичните автомобили. Точките за изграждане на зарядната инфраструктура в столицата са определени след допитване до всички над 130 собственици на електромобили в града и съгласуване с електроразпределителното дружество. В ход са проекти за изграждане на зарядни станции и на други места в страната, включително и по магистралите.
Това е шанс да отпаднат основните притеснения на хората, които искат да си купят електромобил, а именно как ще го зареждат, ако нямат гараж. В страните с развита електромобилна индустрия обикновено хората ползват обществени и служебни електрозарядни станции. Добри примери в тази насока вече има и в България.
Големи търговски вериги откриват на паркингите си зарядни станции като комплимент към своите клиенти,
така че, докато пазаруват, да заредят колата си. Има и няколко компании, които са монтирали устройства на служебните си паркинги, така че да насърчат използването на електромобили от своите служители.
„Добре е да има зарядни станции, които да са на разположение на гражданите близо до домовете им – между блокове и в жилищните комплекси. За това ще говорим със Столична община и след това и с други за подходящ регламент за инсталиране на зарядни станции по обществени паркинги до жилищни сгради без собствени гаражи“, обобщи Камен Василев от БАЕПС.
Организацията настоява за по-стриктен контрол върху вноса и използването на стари и замърсяващи автомобили в България. „Докато имаме стар автопарк, няма как да ограничим вредните емисии от транспорта, които тровят въздуха особено в големите градове. Насърчаването на електромобилността е стъпка към по-чиста, по-зелена и по-запазена околна среда, тъй като електромобилите отделят нулеви емисии въглероден диоксид при употребата им“, допълни Василев.