През последните години все повече научни изследвания разкриват опасностите, които произтичат от използването на метанол в потребителски продукти. Основните рискове са свързани с поглъщане или вдишване.

И докато първото може да се случи рядко и в резултат на случайна грешка на потребител (особено на дете), то вдишването е риск, на който е съвсем реално да сме подложени ежедневно. Особено ако сме шофьори, защото най-масовият продукт на пазара, съдържащ метанол, е течността за чистачки.

Именно затова през октомври 2016 г. Европейската комисия публикува текст на регламент, забраняващ и ограничаващ употребата на метанол. Той ще стане факт вероятно до края на 2017 г.

Въпросът е обаче дали нашият пазар е готов за това

Специално прочуване, направено преди седмици от Асоциация „Активни потребители“, показва, че в България продукти за масова употреба, съдържащи метанол, се предлагат свободно на пазара. Най-използваният такъв продукт са зимните течности за чистачки на метанолова основа, които се разпространяват основно в големи търговски вериги, малки магазини за продажба на резервни части за автомобили и автокозметика, както и в интернет магазини.

Подобни течности за чистачки със съдържание на метанол вече не се предлагат в най-големите вериги бензиностанции (Лукойл, Shell, OMV, Петрол, Gazprom, Rompetrol, Eko Petroleum). Те са заместени от безопасни за човешкото здраве продукти на базата на етанол или етилов спирт, който е със земеделски произход. Той също е силно запалим като метаноловите течности, но поне не е токсичен при вдишване.

В същото време обаче във веригите супермаркети близо 80% от предлаганата гама от течности за чистачки се състои от продукти, съдържащи опасния метанол. Прави впечатление също и че наличните промоции обхващат само метанолови продукти, най-вероятно поради по-ниската им цена. Тя е средно с 30% по-ниска от етанол съдържащите течности за чистачки, но потребителите масово не са информирани за рисковете за здравето. Всъщност най-лошото е, че

производителите и търговците масово не спазват изискванията за етикетиране на продуктите.

Когато на пазара се пуска стока, която може да е опасна за здравето, има специална пиктограма – червен ромбоид, в който има човешки силует, от чиито гърди грее огромно сърце. Трябва да има, разбира се, и известния знак за опасна стока – ромбоид, в който има череп и кръстосани кости. Нейното значение е, че продуктът не бива да се поглъща. Вместо това на продуктите с метанол масово има само пиктограма за лесно запалима течност.

Метанол все още има и в лепила, денатуриран спирт, разтворители, както и в алкохолни напитки с ниско качество. Според Националния център за отравянията миналата година в България е имало 30 случая на интоксикация с метанол или изпарения от метанол, които са завършили с трайни увреждания на организма и дори смърт.

Проблемът е, че когато се използват течности за чистачки, съдържащи 24% метанол, при пътуване на дълги разстояния или при престой в кабината на автомобила над 4 часа се получава същото отравяне, както когато е бил погълнат метанол. 

 

 

Сподели във Facebook