Акценти

30 Ноември 2016

1916

Христо Николов

Съвременната търговия като никога друг път в човешката история обича във все по-голяма степен да използва различни трикове, за да привлече клиенти и да засили продажбите. С обичайните вече сме свикнали. Но към тях в коледно-новогодишния период се прибавят нови номера. И невсякога сме подготвени да ги избегнем.  

Ето някои от тях

Например празничната обстановка. В последния месец от годината почти всеки ден се празнува нещо и магазините – големи или малки, се опитват да въздействат върху емоциите на хората с повече украса, приятна музика и ароматни витрини. Целта на успокояващата музика е да ви отпусне и да ви създаде завишени представи за дадена марка, така че по-лесно да се изкушите да купите нещо.

Всичко, което магазините искат клиентите им да купят, е поставено на нивото на очите, така че да е най-лесно за намиране. Ако отместите поглед встрани или надолу, със сигурност ще видите по-евтини неща.

В този период от годината зачестяват офертите за намаление само за определен период, които създават у купувачите чувството за неотложност на покупката. Но разпродажбите най-често са илюзия. Всъщност за празниците е най-добре да отделите повечко време още в началото на декември и да обиколите повечко магазини, за да намерите това, което искате, на изгодна цена.

Магазините за хранителни стоки имат свои трикове за предновогодишното пазаруване – увеличават рязко възможностите да вкусите, особено сладкиши и шоколади. Това не само ще ви накара да прекарате повече време в магазина, но и ще се почувствате длъжни да купите от онова, което сте опитали.

В цветовете, с които се украсяват магазините по Коледа, се използва невероятна фантазия. За да ви привлекат да влезете, витрините греят и привличат като магнит с топли цветове - червено, оранжево или жълто. А вътре преобладават студените като синьо и зелено, които чисто психологически ви карат да харчите повече пари.

Обемите също имат значение. В украсата в този период от годината неслучайно се използват блестящи материали и огледала, защото те разширяват пространството и го карат да изглежда по-голямо. Клиентите доста ще се замислят дали да прекрачат прага на претъпкан магазин, но ако изглежда по-голям и просторен, вероятността да влязат вътре и да направят планирана или импулсивна покупка е много по-голяма.

Подреждането на стоките според цената им също има значение. Ултраскъпите стоки винаги се поставят редом с малко по-евтини, карайки ви да мислите, че ако купите по-евтиното, сте направили добра сделка. Всъщност добрата сделка е направил търговецът. Защото пуловерът за 175 лева си е пуловер за 175 лева, независимо дали стои до друг, който струва 250 лева.

Изкушаващите стоки се поставят близо до изхода или преди касите. Защото, когато сте обиколили целия магазин, самоконтролът ви на практика се е изпарил и вероятността да сте изпаднали в шопинг треска е много по-голяма. Особено като гледате, че и другите хора купуват.  

По време на празниците много трябва да се внимава за стоки, които нарочно търсите, но не намирате в даден магазин. Обикновено добре организираните търговски обекти обещават, че ако дадете заявка, ще докарат въпросната стока до дни. Това е начин да ви задържат като клиент, а и вероятността в натоварения празничен сезон нещо да е свършило е доста голяма. Само че какво ще стане, ако доставката се забави и празниците са вече минали? По-добре е да обиколите още същия ден конкурентите, където може да откриете и по-ниски цени, и по-голямо разнообразие. Освен това ще придобиете нещо безценно – информация, която няма кой да ви даде.

Сподели във Facebook