Сара-Нора Кръстева е дългогодишна примабалерина на Софийската опера и балет с много успешна сценична кариера. Не по-малко важна част от биографията й е ръководството на Националния балет, с който постигна забележителни успехи у нас и в чужбина. Тя запази и разви репертоара на трупата и театърът стана един от малкото в света, който поддържа постоянно почти цялата класика, като същевременно представя и модерни балети. Сара-Нора успя да се пребори и за редица трудови и социални права на балетните артисти, които дълги години бяха третирани несправедливо от законодателството. През 2023 г. Сара-Нора Кръстева съвместно с Евгения Трофимчук основа Международния балетен конкурс в гр. Бургас, който привлече вниманието още от първото си издание заради изключително високото ниво на членовете на журито и изискването участниците да са представители на професионални училища или действащи балетни артисти.

През юли тази година предстои третото издание на конкурса. По този повод разговаряме със Сара-Нора Кръстева:

Какви са акцентите в Третото издание на балетния конкурс "Сара-Нора Прима"?

Хубавата новина е, че конкурсът се развива и набира популярност. В тазгодишното издание ще има участници от 4 континента.

От кои държави да очакваме участници?

Регистрацията още е в ход, но вече има записани участници от Германия, Франция, Латвия, Корея, Бразилия, Египет, Гърция, Турция, Сърбия и САЩ. Надявам се, списъкът са се допълва.

Продължава ли традицията в журито да участват водещи балетни представители от България и от света?

Разбира се! Това е една от целите на конкурса. Първо, младите хора могат да се докоснат до тези големи личности и имена, тъй като почти всички от журито преподават и на балетната академия, която е по същото време, второ, с всеки един член на журито сме договорили предварително какви награди могат да осигурят и предоставят на участниците, защото пък това е мисията и каузата на конкурса - да помагаме за кариерното развитие на талантливите деца. Тази година журито ще е в същия състав, защото през 2024 г. работихме много продуктивно и се допълвахме в трудната и отговорна мисия да оценяваме младите таланти. А за следващото издание ще подсигуря и други звезди от балета да дойдат като жури. Хубавото е, че вече имам потвърдено участие на много сериозни имена за 2026 г., които за моя изненада (все пак от скоро го правим) бяха чували за конкурса и с радост се съгласиха да се включат.

Имате ли обратна връзка от лауреатите през първите две години - как участието им е повлияло на кариерата им в балета?

От някои - да, от други - не. Все пак благодарността е въпрос и на възпитание. Но ние ги следим и се радваме на всеки техен успех! В изминалите две години се реализираха във вид на награди от конкурса: 13 гастрола в Държавната опера Бургас, Софийската опера и балет, Държавната опера и балет - Белград, Държавната опера в Стара Загора, както и гастроли в Гърция и Италия. Участници получиха като награди 11 обучения в Естония, Сърбия, България, САЩ, Гърция и др.  Тази година ще има нови награди под формата на гастроли и обучения.

Имате ли и тази година подкрепа от държавата?

Не знам как да отговоря, много се надявам! Досега конкурсът е бил с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Силно ме притеснява тишината тази година, защото ако изненадващо ни бъде отказана подкрепа в последния момент, ще е изключително неприятно и невъзможно за нас - организаторите да осигурим сумата за целия награден фонд, при това за два месеца. Кандидатствали сме още миналата година, но засега няма отговор. И от Община Бургас имаме обещание за подкрепа, дано се случи. Вярвам, че за Бургас Международният балетен конкурс е много ценен. Градът е кандидат за Европейска столица на културата през 2032 г., ние ги подкрепяме и се надявам, че съвместното ни начинание ще им помогне да спечелят. Но нека продължим темата, защото е болезнена и стресираща. Всеки трезво мислещ човек може бързо да направи финансов разчет и да разбере, че такъв тип конкурс няма как да се самофинансира. Нашият конкурс, без да се изхвърлям, е единственият в света, който осигурява такова кариерно развитие на талантливите деца в точния момент за тях. Ако бъдещето на децата ни не ни интересува, то кое тогава?

Има ли новости в Академията към конкурса?

Да, има новости. С всяка година надграждаме и се опитваме да осигурим на участниците нови и ценни за тях знания, да придобият умения, които вбъдеще ще са им необходими. Добавили сме към досегашните майсторски класове и нови за актьорско майсторство, което е изключително важно за тях. Дисциплината ще бъде водена от Атанас Сребрев - много популярен български актьор, стречинг, както и сценична визия. За да не ставам многословна, на сайта ни могат хората да видят цялата информация за конкурса и Академията, както и имената на педагози и жури.

Как си обяснявате нарасналия интерес към балета през последните години?

Винаги е имало интерес. Всяко малко момиченце мечтае да е балеринка. Просто сега имаме по-лесен достъп до всичко.

Лично на Вас липсва ли Ви сцената и труден ли е преходът между действащ артист и педагог?

Е, не мога да излъжа, разбира се, че ми липсва! Преходът от балетните килограми към човешките е най-труден. Въпрос на интелект е да се подготвиш ментално за този преход предварително. Ментално успях, физически явно не - резултатът е видим, за съжаление…

Какво бихте посъветвали младите хора, които искат да се посветят на балета?

Отговорът е във въпроса Ви - Да се посветят! Балетът е начин на живот, балетът е кауза! Това не е просто професия! За да успееш, трябва да му се посветиш!

До кога е записването за конкурса и за Академията?

До края на месец май, но нека желаещите да не изчакват последния момент.

Какви са отзивите от членовете на журито до момента, как оцениха нивото на участниците?

С всяка следваща година и нивото е по-високо, и, Слава Богу, това е целта на всички ни - да се развиваме и самоусъвършенстваме.

Вижте част от журито и участниците в изданието на конкурса от 2024 г.

 

Сподели във Facebook