Пазарът прелива от великденски примамки
Три вида опасности ни дебнат преди празника – промоциите в магазините за техника, записванията за почивка в последната минута и качеството на характерните за Възкресение стоки
За родните търговци типичният земеделски израз „ден година храни“ може да се преведе като „седмици година хранят“. Броени дни след като от улиците бяха вдигнати сергиите с мартеници, пазарът започна да се изпълва с примамливи предложения, свързани или не толкова свързани с Възкресение Христово.
Тази година прави впечатление, че от голямото предпразнично пазаруване се възползват и продавачите на стоки или услуги, които нямат почти нищо общо с Пасхата. Например всички търговски вериги за техника са обявили до голяма степен едновременно огромни намаления, които широко се рекламират предимно в интернет и обещават отстъпки от всички продавани артикули. Плюс редовния трик на туристическите агенции, които масово предлагат записвания за екскурзии в последната минута. И разбира се, магазините за хранителни стоки, които очаквано ни примамват да купим суперевтино агнешко, яйца, бои за тях, козунаци, шоколадови зайчета и какво ли още не.
Трите най-известни търговски вериги за техника обявиха почти идентични намаления на цените, които според рекламите им важат за целия асортимент. А няма как търговец да осигури намаление на цените на абсолютно всички стоки по едно и също време. Едно от най-сериозните нарушения при такъв род кампании винаги е било, че когато човек отиде в магазина, се оказва, че точно рекламираната стока е свършила. Търговците не са глупави и знаят, че офертата може да се използва просто като причина човек да посети магазина, а на място да поразгледа и да купи нещо друго, което изобщо не е на промоция. Известно е, че наближаващите празници чисто психологически карат хората по-лесно да развързват кесиите.
Покрай Великден, а и заради затоплянето на времето се увеличават пътуванията. Интернет вече се изпълни с оферти за „записване в последния момент“ на по-ниски цени, което в 95% от случаите е просто твърдение без доказателство. Преди да се направи резервация за такава екскурзия, не е зле човек да направи справка на сайта на Министерството на туризма дали фирмата фигурира в регистъра на туроператорите. Защото само това дава гаранция, че има сключена застраховка „професионална отговорност”, т.е. има шанс човек да си върне парите, ако екскурзията пропадне.
Третият сегмент от пазара, при който трябва да се внимава, са хранителните стоки. Краят на март и началото на април в България е времето, в което традиционно яйцата поевтиняват. Ако се погледнат бюлетините на Държавната комисия за стоковите борси и тържищата от последните години, ще се види, че всяка година по това време цената на дребно на яйцата пада от 20 на 16 стотинки. Цената на едро на агнешкото също намалява. Тоест всякакви опити на търговците да обявяват „промоции“ и „великденски намаления“ са само опит за привличане на вниманието.
Освен това април е месецът, в който оранжерийните зеленчуци вече са излезли на пазара и идва редът на продукцията от градините, което също води до поевтиняване. През април и май традиционно в България цената на повечето хранителни продукти тръгва надолу и това няма никаква връзка с Великден.