Стартира система с SMS известяване при промяна в пациентското електронно досие

След старта на обновената информационна система на НЗОК, която позволява улеснен достъп до пациентското здравно досие само с личен уникален код от 15 април, хиляди граждани проверяват онлайн какви са отчетените за тях медицински дейности. В досието са описани прегледите, престоят в болница, направени изследвания, хронични заболявания и друга информация. От касата споделят, че се работи активно за разширяването на обхвата на услугите.

Вече работи системата с есемес уведомяване за промяна и настъпили събития в пациентското досие. Потребителите могат да закупят пакет и от трите мобилни оператора. Така, когато някой от договорните партньори – джипи, специалист, болница или зъболекар, изпраща информация за извършени по здравна каса процедури, пациентът получава съобщение на телефона си за настъпила промяна в електронното му досие. В други страни дори здравната каса плаща едва когато пациентът потвърди, че процедурата наистина е извършена, поясняват от НЗОК. Безплатно остава уведомяването по имейла.

Ако пациентите видят в досието си вписано нещо, което им изглежда непознато, нека първо се опитат да си припомнят всичко в детайли, да се чуят с джипито си и едва когато наистина са убедени, че става дума за злоупотреба, да подадат сигнал в НЗОК, съветват експертите.
В касата имат технологична готовност в много кратки срокове да стартират още една много важна услуга - електронната рецепта. Тя ще бъде свързана с пациентското досие. В съседна Румъния вече работят по този способ от юли 2012 г.

Предимствата на електронната рецепта са много. Системата например може да предупреждава лекаря или фармацевта, ако по погрешка е изписана много висока доза. Системата прави връзка с различни източници на информация, въведени са сравнителни математически модели, базирани на събраните данни. Връзката между регистрите, където за всяко заболяване са посочени препоръчителните лекарства и дози, позволява да се прави анализ, оценка и сравнение и така да бъде избегната неволна грешка.

Ако пациентът загуби рецептата, тя винаги е отново достъпна в електронен вид. В съседна Румъния животът на еднократната електронна рецепта е 4 дни. Ако тя не се изпълни в рамките на този срок, става невалидна. Възможно е дори да се направи така, че пациентът да не носи нищо на ръка в аптеката, а фармацевтът просто да отвори досието и да види кои са изписаните лекарства. За това обаче са необходими нормативни промени, които регламентират правото на достъп до тези лични данни. В Румъния сега дават рецептата по желание и на хартиен носител, ако случайно в аптеката няма интернет.

Системата ще позволи да се прави анализ на разходите по заболявания, по региони, ще има проследяемост дали се изписват правилно кодът и диагнозата и най-вече – гарантира се пълна прозрачност на разходите за лекарства на фона на ограничения публичен бюджет. Системата ще работи  за първи път с баркод. В него ще се вижда цялото съдържание на електронната рецепта, а не само номерът на документа. 

Пациентското досие е само върхът на айсберга, под него стои цялостна реорганизирана информационна структура, защитни системи за сигурността на данните, допълват експертите. Проблемът с информационната сигурност е решен на най-високото възможно ниво според технологиите, с които НЗОК разполага. Предприети са всички възможни организационни и технологични мерки.

Това е така, защото пациентските досиета съдържат информация, която се смята за лична в най-висока степен – тя е свързана с конкретни данни за здравето и изследвания. Изискванията за сигурността са по две европейски директиви – първата е за защита на физическите лица при обработката на лични данни, а втората – за защита на правото на неприкосновеност на личния живот.

Една от предварителните мерки в тази насока е личният код за достъп да се дава само лично на пациента, който го е заявил. В касата постъпват много обаждания от граждани, които питат защо трябва да се идва лично на място в районната каса и да се получава запечатан плик. Съществуват съвременни способи като програмата „Вайбър”, която позволява да се изпращат есемеси в криптирана форма на конкретен потребител. В бъдеще  по този начин ще може да се получава и кодът за достъп до досието. Засега обаче човек трябва лично да посети местния филиал на здравната каса и да получи запечатания плик с буквено-цифровата комбинация.

За да заработи цялото електронно здравеопазване, са необходими също нови регламенти и методики за управление. Едни от правилата ще бъдат препоръчителни, а други – задължителни. Изработването им ще бъде задача на новото правителство. Затова сега в НЗОК подготвят и предложения за актуализация на нормативната база едновременно с подготовката за старта на модула с електронната рецепта. За да тръгне електронното правителство, технологиите са само половината от работата, останалите 50% са в ръцете на юристите, коментират експерти.

 


 

Сподели във Facebook
Етикети: Брой 52