Ваканцията свърши. Как да помогнем на децата да се адаптират?
По темата говори доц. Евгений Генев, председател на Българската педиатрична асоциация
Според сегашната система за здравето на малкия ученик се грижи личният му лекар. Той може да извърши профилактичен преглед в началото на учебната година, но не е длъжен да го направи точно в този момент.
Определени психологични проблеми могат да се проявят в резултат на смяната на ваканционния стереотип. Започването на учебните занятия е в определен смисъл стресов период във връзка с новите училищни регламенти. Малкият ученик трябва в продължение на седмица-две да се адаптира към новите условия и точно по това време той се нуждае от вниманието и грижите на родителите и учителите. Те трябва да имат предвид проявата на някои специфични признаци в началото на учебната година - лесна умора, която се отразява на вниманието и възприемането на учебния материал, нарушаване на дисциплината и др. Всичко това може да се дължи на различните възможности за адаптация на ученика и налага индивидуален подход във всеки отделен случай.
Бремето на училищните отговорности може да се компенсира чрез внимателното им разпределение и баланс с останалите задължения на малкия ученик. Съкратените учебни часове, представянето на материала под игрова форма, интересна за ученика, могат да се окажат много полезни в тези случаи. Редуването на учебно и свободно (игрово) време е добър подход за улесняване на адаптацията към училищния живот.
Емоционалното състояние е изключително важно, защото много физически проблеми се дължат именно на разстроената емоционална сфера. Разбира се, че това важи и за малките ученици и дори в определена степен влияе по-сериозно както на поведението, така и на здравословното състояние.
Стресът, умората и отпадналостта могат да бъдат успешно преодолени без каквито и да е последици, ако родителите доловят негативните прояви и предприемат подходящи мерки: редуване на учене с подходящи игри, осигуряване на достатъчен сън, пълноценно хранене с богата на витамини храна.
Детският организъм се нуждае от енергийна подкрепа и в това може да е много полезен препаратът Ambinor, който съдържа две незаменими аминокиселини. Те спомагат за енергийното „зареждане” на организма и освобождаването му от токсините. За разлика от енергийните напитки, чието действие отминава след един-два часа, а и често са неприложими при децата, Ambinor има продължителен ободряващ ефект.
От друга страна, чрез ускореното изхвърляне на токсините от организма той по-бързо се освобождава от крайните вредни продукти на обмяната, както и от тези, които са се натрупали в резултат от прекарани вирусни инфекции. По този начин тялото усвоява по-лесно витамините, минералите и микроелементите от храната. Благотворен е ефектът и върху мозъчната дейност - подобрява се сънят, заличава се психическата умора и се улеснява приемането на нова информация - именно това е особено важно при учениците.
Психотерапевтът: Анета Жечева, консултативен център „Плиска”
По наши наблюдения доста голяма част от децата изпитват стрес, свързан със старта на учебната година. През първата седмица докъм десетия ден той е по-скоро с положителен знак – среща с приятелите, разкази и спомени за ваканцията, нови запознанства и т.н. Но когато навлезе сивото ежедневие, тази първоначална еуфория отминава и започват да се появяват все повече изисквания. Особено при първолаците има един пиков момент през октомври - началото на ноември, когато децата започват да питат кога е ваканцията. Което е много показателно, че нещо им е дошло в повече.
Как родителите да разпознаят стреса? Ако детето стане много сънливо или ако трудно заспива – това са признаци на напрежение, може да се появят кошмари, особено свързаните с училище трябва да ни обезпокоят. Лампичката трябва да светне и ако има промяна в хранителните навици. Ако детето в разказите си се фокусира прекомерно към това какво става в училище. Честото боледуване също е признак на натрупано напрежение.
Добре е родителите да преценят има ли детето достатъчно лично време извън уроците и курсовете, в които са го записали. Много важно е да се отделя време за общи забавления с детето. Но не да отидем в Макдоналдс, да се отегчаваме там и да чакаме кога ще свърши... Нека тези минути заедно да са специално време, а не докато приготвяме вечерята. Да правим нещо разтоварващо, нещо за душата. За тези важни неща все не ни стига времето.
Но нека не забравяме да помислим и за тялото – за редовното спортуване и движение, правилното хранене, режима. Важно е да покажем на детето си как ние се справяме с неизбежния стрес. Тъй като децата попиват от нас, трябва да се погрижим първо за себе си, да изведем и преодолеем напрежението в нас самите. Ако ние, родители и учители, сме напрегнати, ако повишаваме тон и най-малкото нещо ни дразни, това се прехвърля и към децата.