Бизнес дискусия с грижа за пациента
Бизнес изданието „Ентърпрайз” вече пет години се стреми да популяризира и насърчава добрите практики сред българските предприемачи, традиция е вече това да става и чрез организирането на дискусионни форуми. Поредното задълбочено обсъждане бе озаглавено „С грижа за пациента”, като акцентите в него бяха зададени от презентациите на водещи предприемачи, мениджъри, бизнес експерти и анализатори. Издателят на „Ентърпрайз” г-жа Ева Любомирова обобщи за в. „Животът днес” целите и резултатите от форума.
Манталитетът ни е такъв, че сме свикнали да подхождаме негативно. Затова ние се опитахме да покажем, че всички звена по веригата – производителите на лекарства, аптеките и болниците - имат интерес да предлагат качествени продукти и услуги и пациентите да бъдат доволни. В крайна сметка без пациентите никое от тези звена няма да има приходи и не може да развива бизнес. Решихме да дадем възможност представители на тези три направления да изразят и мотивират своята гледна точка, да покажат добрите практики, които работят резултатно в техните компании, за да може грижата за пациента да бъде на ниво.
Какви са основните констатации и тенденции? Производителите на лекарства спазват всички добри европейски практики – видяхме в презентацията на една от големите български компании, че се инвестират много милиони в нови заводи, нови технологии и оборудване. Това е и брънката от споменатата верига, която най-пълно отговаря на европейските и световните стандарти.
За съжаление фармацевтите за пореден път подчертаха, че са превърнати в продавачи в бели престилки - т.е. добрата аптечна практика, изразяваща се най-вече в консултирането на пациента, все още липсва на нашия пазар. Причините са много, но важното е, че хората от този бизнес имат нагласата да се движат към промяна. Що се отнася до болниците – там основният проблем е чисто политически, защото от много време се говори за реформи, а нещата не се случват както в другите европейски държави.
Очерталата се основна и важна тенденция е, че всички страни имат желание за промяна към добрите практики и работят за това да убедят политиците да приемат такива решения, които биха били в интерес на пациентите. Иначе има достатъчно натрупано експертно знание, за да се решат тези задачи. Това, което липсва, са чисто мениджърски умения, но тенденцията е към сериозна промяна.
В тази посока бе представеният и от Хелт медия проект за професионална мрежа, базирана в интернет. Необходимо е лекарите, фармацевтите и пациентите да си взаимодействат – всеки със своето специфично и отговорно участие. Медицинските работници трябва да приемат и да свикнат с факта, че пациентите вече имат широк достъп до информация, те от своя страна трябва да се придържат по-стриктно към предписаната терапия (на форума бе посочено, че неправилният прием на лекарства е проблем не само за България, но и за целия свят, дори според СЗО явлението придобива характер на епидемия). Фармацевтите пък трябва да влязат в ролята си на консултанти – това, за което са учили. Защото се оказва, че неспазването на предписаното лечение се дължи не само на незадоволителната здравна култура, но и на масово изпитваните затруднения в разбирането на листовките за пациента.