CredoWeb ще осигури връзка между специалистите
С Д-р Костадин Ангелов, изпълнителен директор на университетската болница „Александровска”, разговаря Георги Георгиев
- Д-р Ангелов, как приемате идеята за нова професионална платформа на лекарите CredoWeb, която стартира до дни?
- Досега в България подобна платформа липсваше. По време на различни световни медицински изложения обаче съм виждал, че комуникацията между лекари и пациенти в рамките на информационна система е застъпена много добре. По този начин се дава възможност за осъществяването на всякакъв вид консултации в реално време, което е особено полезно за местата със затруднен достъп.
Не по-малко важна е възможността за комуникация, която се открива пред самите специалисти. Категорично мога да заявя, че в България разполагаме с много качествени специалисти, но сякаш връзката между отделните елементи в системата на здравеопазването се губи. Именно затова CredoWeb се явява прекрасна възможност тази връзка да бъде възстановена.
- Да поговорим за електронното здравеопазване. Разбрах, че това е сред любимите ви теми.
- Електронното здравеопазване е широко застъпено в моята концепция за модернизиране на болницата. При всички положения проектът ще бъде реализиран, независимо от необходимите средства. Разбира се, сблъскваме се с един отпор от страна на голяма част от персонала на лечебното заведение. Причината е, че електронното здравеопазване ще доведе до по-засилен контрол, който на този етап не се приема положително в държавните структури.
Когато обаче бъде ясно и точно казано, че той ще подобри ефективността на финансовите показатели на болницата, а това ще рефлектира върху възнаграждението на колегите, тогава нещата ще се наместят.
- Вероятно в други държави тези практики вече са дали резултат – ние не откриваме топлата вода. Защо според вас съществува такъв отпор? „Контрол” лоша дума ли е?
- Не е лоша дума, разбира се. Контролът и ефективността са методи за постигане на по-добър мениджмънт. Но в България явно още не сме дорасли за някакъв особен вид контрол. Не обичаме много правилата. Ще посоча конкретен пример, който по принцип се възприема като справедлив, но когато засегне отделния индивид, се отчита като някаква несправедливост.
В спешните отделения на големите болници редовно постъпват пациенти, които реално не са спешни. Те консумират от ресурса на лечебното заведение – изследвания, консултации с лекари, медикаменти. В един момент се оказва, че няма нищо спешно, и човекът си отива вкъщи. Но разходът вече е направен. А държавата плаща определена сума, която е около една пета от реалния разход. На практика се оказва, че държавата плаща за неспешен пациент, а ние го таксуваме като спешен, защото няма откъде да вземем пари.
Аз предлагам пациентите, които не са спешни и правят разход на болницата, да заплащат на касата на болницата по цена на лечебното заведение. Подобна практика вече е установена на някои места и възнамеряваме да я въведем и при нас. Това е справедливият начин, за да може разходите да бъдат възстановени.
Не бива да забравяме, че ние сме търговски дружества и имаме срокове за изпълнение към фирми - доставчици на медикаменти и на консумативи, които ни притискат. Ако искаме болницата да функционира нормално, не бива да допускаме никакви „течове”. Загубите на спешното отделение за миналата година са в размер на стотици хиляди левове. През отделението са минали повече от 10 хил. пациенти, от които само 50% са спешни.
- Електронното пациентско досие вече е факт, но се появиха реакции към изискването за всекидневно отчитане на изпълнителите на медицинска помощ към НЗОК.
- Отново става дума за определен вид контрол. Въвеждането на тази практика в Александровска болница обаче не беше много лесно. От 17 май т.г. започна обучението на лекарите, на медицинските сестри, на техническите сътрудници, които ще ни обслужват. В най-скоро време онлайн отчитането към НЗОК ще бъде факт. Създаването на единна информационна система в болницата е нещо, което позволява да се следят всички процеси в реално време и да се контролира всичко. Колкото и невероятно да звучи, има изтичане на консумативи от държавните болници.
- Можете ли да посочите някакви конкретни цифри и примери?
- Не бих могъл, защото не сме направили толкова задълбочен анализ. Но въвеждането на единна информационна система би довело до намаляването на разхода за консумативи и контрола върху тяхното изразходване. Хората трябва да разберат, че спирането на тези „течове” ще рефлектира и върху тяхното възнаграждение.