Думата на професионалистите
Д-р Бистра Павловска, общопрактикуващ лекар, Белене
Работя със софтуер за общопрактикуващи лекари още от 2004 г., така че на практика от 9 години съм наясно с електронните пациентски досиета. Идеята на министерството за въвеждане на електронно досие е осигуряване на достъп на пациента до тази база данни, която ние – общопрактикуващите лекари, съхраняваме при нас. Това ще бъде първата по рода си електронна услуга у нас. Електронното досие ще бъде налично за над 6,5 милиона здравноосигурени граждани и ще бъде достъпно за всеки здравноосигурен чрез интернет след въвеждане на индивидуална парола, известна само на пациента. След отваряне на досието пациентът ще може да проследи посещенията си при лекаря, поставени диагнози, изписани лекарства, консултации със специалисти, хоспитализации, алергии и т.н. С данните в досието ще могат да се запознаят консултиращи лекари само с разрешение на пациента и в негово присъствие. Така ще получат ясна представа за целия здравен статус на пациента. Електронното досие ще даде възможност на нас да се отчитаме по електронен път към НЗОК. Досега това става два пъти в месеца, като лично присъстваме на дълги опашки и губим време в чакане да ни приемат отчетите. Това за мен ще е голямо облекчение и придобивка. Не изпитвам никакви притеснения относно това намерение, напротив - лично аз много се радвам, защото това е голям напредък в развитието на здравните и медицинските грижи. Нямам притеснения и от проблеми при старта. Като всяко ново начало може и да има проблеми, но ние сме минали през какви ли не препятствия.
Д-р Венелин Кьосев, общопрактикуващ лекар, София
Към момента се налага всички пациентски данни да бъдат въвеждани на ръка от лекарите, затова се получават пропуски при воденето на документация, тъй като отнема много време. Ако реформата бъде направена както трябва, всичко ще мине в електронен вариант и ще отпадне вменената на ОПЛ бумащина. Нали все пак говорим за икономия на хартия и защита на дървесна маса. Много е важно обаче данните на пациентите да бъдат защитени и в тях да може да се бърка само с определена програма и от определени хора. По света има много добре функциониращи електронни системи, но за това трябват много пари.
Разбира се, идеята не е само да се изсипят един куп пари, защото в България имаме доста примери със зле усвоени средства – електронната община, изборът на лого и др. Важно е ние, лекарите, да имаме единна електронна система, в която да можем да проследяваме пациентите. Примерно пациентът Х идва от Каспичан и се записва при мен в София. Аз влизам в системата, която трябва да бъде глобална, а не някаква чип карта, въвеждам ЕГН-то му и проследявам всичките му заболявания и имунизации от раждането до този момент. Там трябва да фигурира и желанието или отказ на пациента от донорство. Аз лично имам своя електронна система, но до момента не съм споделял информация за пациент, тъй като никой колега не ме е помолил за това. Ако бъде въведена единна електронна система с досиета, това ще ни улесни максимално, защото всичко ще мине само на електронен отчет и лекарите няма да се занимаваме с хартия. Към момента се налага да ходя до здравната каса три пъти месечно. Веднъж да се отчета, втори път за кредитно известие, трети - да отчета новите пациенти, и въобще става едно разкарване напред-назад, вместо да си гледам медицинската работа.
Д-р Румен Трифонов, общопрактикуващ лекар, Плевен
Електронното пациентско досие ще ни облекчи от гледна точка на чакане по опашки, но ако ще се налага електронното отчитане да става в реално време всеки ден, това по-скоро ще ни натовари допълнително. Намирам, че подобно изискване може да бъде предпоставка за грешно въвеждане на данни. Представете си, че пред кабинета чакат много пациенти, а се налага да въвеждам данните на момента. Вероятността да стане грешка е много голяма и след това отново ще се наложи да се разкарвам по институции, докато грешката бъде поправена. А работата с тях е доста тромава. Иначе като цяло съм „за” въвеждане на работещо електронно здравеопазване. Очаквам в бъдеще лекарите да имаме професионална онлайн мрежа, в която да можем да намираме всякаква информация за своите пациенти, без да чакаме епикризи и т.н.