Канада
В страната на кленовия лист доболничната помощ е много добре организирана. Най-често пациентите си запазват час за семейния лекар по телефона при медицинските сестри. Те са изключително образовани, компетентни и най-важното – веднага отговарят на позвъняването. Пред кабинетите няма опашки, може да се наложи да почакаш 5-10 минути.
Основният източник на здравна информация за пациентите е интернет. В Канада има стотици сайтове, в които можеш да откриеш подробности за всякаква болежка. За пациентите са открити и специални сайтове, в които те имат възможност онлайн веднага да споделят проблема си със специалист и да получат съвет. Тази услуга обаче се заплаща. Сумата е няколко долара, затова канадците масово я използват.
В Канада пациентите не могат сами да избират специалиста, при когото да отидат, защото частната практика не е разпространена, за разлика от САЩ, където здравеопазването е силно комерсиализирано. Кой при какъв специалист трябва да отиде се определя от джипито.
В една развита демокрация като канадската и при наличието на най-съвременните технологии хората могат да споделят мненията си без никакви проблеми. Така че, ако на някого му се наложи да ходи при специалист, това веднага се разпространява в мрежата. Ако пък някой лекар е направил гаф, това се разчува на минутата.
Неслучайно съществуват кохорти от адвокатски фирми, специализирани да съдят докторите. Демокрацията е дала право на всеки да съди всеки. Системата обаче не е в ущърб на медиците. Те плащат задължителни застраховки, иначе исковете срещу тях ще обезсмислят работата им.