Пазаруването лекува стреса
Тина БОГОМИЛОВА
Подаръци ще има за всички от сърце, макар и с опразнено портмоне. За тъщата таблет, за свекъра джипиес, за първокласника – смартфон, за цялото семейство – цифрова телевизия. Това са част от идеите за подаръци, рекламирани шумно преди празниците.
Коледа наближава и промоциите валят като из ведро, а в магазините настъпва истинска шопинг истерия. Тихата и свята нощ с подаръци под елхата идва след хаотично търчане между щандовете, а хитрите търговски трикове оставят малцина с празни торби. И у нас дойде прословутият Черен петък, когато магазините свалят цените и започва щуро предколедно пазаруване. Въпреки че в четвъртък – американския Ден на благодарността, у нас никой на никого за нищо не благодари. Дори попържа политици и шефове, че пак ще остане без коледни бонуси.
И на най-разумните и организирани купувачи се случва да сложат в кошницата нещо, което изобщо не им трябва или нямат представа на кого да го подарят. Това обичайно се случва в големи вериги и молове, където промоции и намаления атакуват от всяка витрина.
Шопингът си е една от модерните болести, особено сред дамите. Пазаруването е нещо като лечение на стреса. Според психолози нежният пол трескаво изпразва кредитната карта при проблеми в брака, любовта, службата. Специалисти твърдят, че разбитото сърце вдига продажбите повече и от най-добрата реклама. Пазаруването след стрес води до покупки, които не излизат от гардероба, залежават в килера и не след дълго попадат в контейнера.
Доказано е, че хубавата покупка повишава настроението и както при всяко приятно занимание се отделят ендорфини - хормоните на щастието. Според психолози прекаленото пилеене на пари се появява при трудности във взаимоотношенията, липса на признание и разбиране. Има си и съответната дума шопингхолик – пристрастен към пазаруване и депресиран, когато не може да си купи нещо.
В САЩ съществуват сдружения "Анонимни пазарохолици", както и специалисти, които приемат пазаруването за зависимост като хазарта, наркотиците и алкохола. От това ново заболяване страдат повече представителките на нежния пол. Друго обяснение е, че купуването на ненужни вещи е генетично заложена отговорност за семейството - подсъзнателно жената от хилядолетия се старае да се запаси за всеки случай. По последни проучвания мъжете също не изостават, въпреки че силният пол традиционно недолюбва размотаването из магазините и за броени минутки може да си купи всичко необходимо.
Шопинг страстите не се развихрят само при богатите. Модерната болест е присъща на всички, а универсално лекарство не е открито.
Има какви ли не изследвания за шопинг манията. Според някои по-харчещите дами изглеждат по-добре и по-млади от пестеливките, други показват, че жените най-много пазаруват десет дни преди месечния цикъл. Според трети пък, когато човек влиза гладен в магазина, пазарува много повече, отколкото му трябва.
Съветите за контрол върху неразумното пазаруване са много и най-различни. В големите магазини е по-трудно да се издържи без покупка, затова при минусов бюджет е по-добре да се посещават малки магазини. Не трябва да се носят постоянно големи суми, необходимо е да се планира пазаруването, както и разходите да се записват. Разпродажбите трябва да се заобикалят, а качеството винаги е за предпочитане. При неистов порив да се пилеят пари, съветите са за ходене на фитнес, разходка, културно събитие или просто среща с приятел, но не и в мола.
А за шопинга граници, изглежда, няма. Вече има и специализирани агенции за шопинг екскурзии. Екскурзоводът е моден специалист, а дестинациите са известни дизайнерски бутици. И у нас все по-често се появяват оферти за шопинг туризъм в чужбина, като дестинациите са молове, а не исторически забележителности.
Какви ли не идеи има пък против щурото препускане из магазините в края на годината – „Ден без покупки“, „Окупирай Коледа“, „Коледа без пазаруване“, италианското Zerorelativo и др. Някъде създават дори зони, свободни от пазаруване.
И така се стига от една крайност до друга. Но да не се купува нищо и да е празно под елхата май също си е диагноза.