Защо честото пътуване със самолет е опасно
Ако се страхувате, но често ви се налага да летите, трябва да знаете, че най-голямата опасност не е вероятността от катастрофа, а неприятните последици за организма. Спомнете си, че стюардесите се пенсионират при условията на първа категория труд. И това не е жест на добра воля на работодателя, а потвърждение на факта, че всеки полет е изпитание за здравето.
Какво може да се случи над облаците
Сърцето е под заплаха
С набирането на височина атмосферното налягане пада, намалява и съдържанието на кислород във въздуха. На 10 000 метра (на каквато височина обикновено летят пътническите самолети) количеството на кислорода във въздуха е критично ниско. Това причинява сериозно натоварване върху сърцето дори при млади и здрави хора, а при пациенти, страдащи от сърдечносъдови заболявания, опасността е още по-голяма. Затова и сърдечният пристъп често принуждава самолети да кацат аварийно.
Скача рискът от тромбоза
Полетите влияят много негативно и на вените. В самолетите хората са принудени да седят дълго време и често в неудобна поза. Това предизвиква силно натоварване върху краката, застой на кръвта и забавяне на кръвотока. А това понякога води до тромбоза. Ако след продължително седене човек рязко стане, тромбът може да се откъсне. В рисковата група попадат хората с разширени вени и с тромбофлебит.
Белите дробове страдат
Влажността на въздуха в самолета обикновено не превишава 10-20% (при норма 50-60%). Това оказва негативно влияние върху дихателните пътища. Затова е противопоказно да се лети с пневмония, обострена бронхиална астма и др.
Още една животозастрашаваща диагноза е аневризма на аортата. В обикновени условия заболяването може да не се прояви, но всъщност пациентът носи със себе си бомба със закъснител – стените на аортата са под напрежение и всеки момент може да се разкъсат. Вероятността това да се случи при полет е многократно по-висока.
Опасността от рак нараства
Изследвания са доказали, че стюардесите два пъти по-често страдат от рак на гърдата и меланом в сравнение с жените, работещи на земята. Сред възможните причини е въздействието на йонизиращото космическо излъчване. Ако се измери нивото на радиация в самолета, ще се установи, че то превишава установената норма почти 10 пъти. Това се случва, защото по време на полет самолетът се издига в горните слоеве на атмосферата, които служат като естествен щит срещу въздействието на космическата радиация.
Онкологични заболявания може да провокира и т.нар. самолетен синдром или джетлаг. Той се предизвиква от смяната на часовите пояси и нарушенията в биоритмите. Симптомите са умора, главоболие, повдигане и общ дискомфорт. Специалистите смятат, че след пресичане на 3 часови пояса на организма са необходими около 4 дена, за да се възстанови, а след пресичане на 6 часови пояса – 6 дена.
Някои хора, които се отправят на дълго пътешествие, имат достатъчно време да се възстановят, но при тези, които редовно кръстосват света, рисковете за здравето се натрупват и сумират.
Колко често може да се лети без опасност за здравето
Учените нямат точен отговор на този въпрос, но последни изследвания са установили, че хората на средна възраст могат да летят без да рискуват здравето си два пъти в месеца на кратки разстояние или един път, ако полетът продължава над 5-6 часа.
Главна снимка Бойка Велинова