Акценти

24 Февруари 2018

Животът днес

Експерти се опитват да разгадаят парадокса – защо в Алжир 41% от завършващите технически специалности са жени, а във Великобритания те са само 29%.

Символите на борбата за равни права между половете винаги са се смятали жените учени. Например първият в света професор по математика в пола София Ковалевска или Мария Кюри, която влезе в историята като първата жена, носител на Нобелова награда. Съдбата на тези изумителни дами е доказателство, че еманципацията може да даде мощен тласък на интелектуалното развитие на човечеството.

Всъщност нежният пол се възползва от предоставените му права съвсем не, за да тръгне по стъпките на своите велики предшественички и да навлезе в дебрите на точните науки. Това непривлекателно занимание те оставиха на мъжете. Достатъчно е да споменем, че в меката на феминизма – Съединените щати, от учениците, предпочитащи компютърните науки, само 27% са момичета. А сред випускниците на колежите със специалност IT-технологии процентът е още по-малък – 18. Но най-удивителното е, че в страните, където не са захласват по еманципацията, ситуацията е диаметрално противоположна. Например в Алжир 41% от завършващите колеж по естествени науки, инженерни специалности и математика са жени.

С разгадаването на този парадокс се заеха учени от Великобритания и САЩ. Резултатите от тяхното изследване бяха публикувани в Psychological Science.

Изследователите анализирали данните за успеха на 475 хиляди ученици от 67 страни. Оказало се, че практически във всяко ъгълче на Земята тийнейджърите показват приблизително едни и същи склонности. Примерно около 25% от момичетата са силни по математика, за 24% от тях естествените науки (физика, химия, биология, география) за любими предмети, а 51% предпочитат хуманитарните науки. При момчетата предпочитанията са различни – 42% от тях избират математиката, 38% - естествените науки, а 20% - хуманитарните. Но вродените склонности обясняват само отчасти избора на по-нататъшния жизнен път.

Парадоксът обаче се състои във факта, че в толерантна Великобритания 48% от девойките имат склонност към точни науки, но само 29% от тях получават техническо образование в колежите. Т.е. 20% от способните момичета се губят. В държави обаче, където женското равноправие не е приоритет (Турция, Тунис, Обединени арабски емирства, Алжир) броят на дамите, които са готови да затрият вродения си талант да се занимават с точни науки, клони към нула.

Учените имат доста любопитно обяснение на този странен ефект от еманципацията. Страни като Финландия, Норвегия, Швеция, Исландия, където са създадени много добри условия за всестранно развитие на жените, в същото време са много назад при реализацията на вродените им способности. Според експертите тези държави ги обединява принадлежността им към особен тип държавно устройство – скандинавски социализъм. Тези общества обезпечават на своите граждани висок стандарт и социален статус. Това дава право на жените да избират всяка кариера, която им харесва. Даже, ако се окажат безработни, им е гарантиран висок стандарт на живот. А науката е сложно нещо и изисква доста усилия. В страните обаче, където жените нямат равни права с мъжете, нивото на социална поддръжка е ниско. Затова дамите са склонни да избират професии, които ще им осигурят по-добро финансово бъдеще отколкото хуманитарни науки или свързани с изкуството.

Сподели във Facebook