Доказателства за българската идентичност на преобладаващата част от населението на Македония
Откъс от „История на българите от Македония“ на акад. Григор ВЕЛЕВ
Международната Карнегиева анкета през ония години изнася многобройни факти за жестоки насилия - масови избивания, изтезания и прогонвания на българите от Вардарска и Егейска Македония от кралските сръбски и гръцки власти. Тук трябва да отбележим, че и в доклада на Карнегиевата комисия ясно и категорично се говори не за отделно, македонско, а за българско население в Македония, за българи.
Ето още факти:
- Голямата съветска енциклопедия от 1931 г. подчертава българската национална принадлежност на мнозинството от населението във Вардарска Македония. В статията „Югославия” се казва: „Южната покрайнина на страната - Македония, е населена с българи... Сръбската буржоазна наука отрича или премълчава българската националност на населението, но широките маси достатъчно ясно съзнават своята принадлежност към българския народ”.
- Карнегиевата комисия представя достатъчно доказателства за българския произход на населението в Македония. Комисията разобличи ненаучната и лъжлива теза на великосръбските шовинисти за народността на българите в Македония.Тази комисия, оценявайки сръбските „етнографски” карти на Македония от Йован Цвиич, казва: „...етнографските понятия на господин Цвиич се променят от развитието на сръбските политически претенции”. И от историята се знае, че едни са били тези претенции при освобождението на България, други - според картата на Цвиич от 1907 г., трети (по-големи) - според неговата карта от 1913 г. и още по-големи според картата му от 1918 г.
- Третата партийна конференция на ЮКП от 1924 г. признава съществуването на българи в Македония.
Когато сръбската буржоазия видя, че няма да постигне сериозни резултати в посърбяването на българските народни маси с насилствени методи, тя възприе други пътища за денационализиране, които частично бе пробвала и по-рано. За да обосноват тази асимилаторска политика, редица сръбски историци започнаха да говорят, че това население не е нито българско, нито сръбско, а македонско.
Петата конференция на ЮКП (октомври 1940 г.) прие документ „ЮКП и македонският национален въпрос”. В него между другото се казва: „Вън от всякакво съмнение е, че македонците са една отделна нация на Балканите (ни гърци, ни българи, ни сърби), което признава дори и великият сръбски етнограф и географ Йован Цвиич“.
Както се вижда, това становище е в пълно противоречие с констатацията на Третата партийна конференция на ЮКП от 1924 г.
След Втората световна война Егейска Македония остана в капиталистическа Гърция, а Вардарска Македония бе оформена като отделна Македонска република в рамките на Социалистическа федеративна република Югославия. В нея обаче не се признава българският характер на населението нито сега, нито в исторически аспект.
Основната теза на македонистите е да се отрича българският характер на езика.
Ако вземем въпроса за езика, който е един от факторите за оформяването на народността и нацията, то трябва да кажем, че в миналото говоримият и книжовният език на населението в Македония не е бил различен от българския език, а е представлявал част от него.
Неоспорима истина е, че най-стара писменост от всички славянски народи имат българите. Книжовният език на българите от IX и X век - това е езикът на братята св. св. Кирил и Методий и на техните ученици. Особено известна е ролята на двама от тях – св. Климент и св. Наум.
Докато св. Наум обучавал на българска писменост населението с център Преслав, св. Климент е изпратен от българския цар Борис І да върши същото сред населението с център Охрид.
Създадена била така наречената Охридска школа, за основа на която е взет говоримият български език в Солунско. Историческите извори доказват, че това е писмеността, книжовният език и на българите от Мизия, Тракия и Македония.
И езикът на българите от Северна и Южна България, и македонските народни говори днес са от аналитичен тип, т.е. няма падежни форми, а има членуване на съществителни имена и на други части на речта, каквито няма в нито един друг славянски език. За разлика от сръбския език, който е синтетичен език с падежи.
Като съставна част на народния български език македонските говори са най-тясно свързани с говорите на западнобългарското наречие. Македонските говори не са смятани за отделен език от населението нито в съседните райони, нито в самата Македония, както през Средновековието и през Османското робство, така и по-късно.
Те са разглеждани като български говори, като български език. Различията между македонските говори и останалите наши говори, съществуват в езиците на всички народи, това са диалектни различия в един и същ език.
Както се вижда от справката, Македонският въпрос се появява като политически въпрос на определен етап от историческото развитие на Балканите, а именно след подписването на злополучния Берлински договор през 1878 г., който откъсва Македония от България.
Томове от изданието „История на българите от Македония“ на акад. Григор Велев можете да намерите в книжарници Сиела и Хеликон. Цената на том I част I е 19.20 лв., на том I част II и част III е 20.00 лв., на том IV е 25.00 лв.
Излезе и том VI от „История на българите от Македония“, който се предлага онлайн в книжарница „Хеликон“ на цена от 25.00 лв.