Триумфът е за операта, не срамът…
Не се притеснявайте, постъпката на двама технически работници с хамалски манталитет няма да помрачи триумфа на Националната опера в Япония и изобщо в света. Защото, ако има безспорна българска запазена марка, институция, която носи само престиж на държавата ни, това е именно Софийската опера. Тя отдавна е високо над средностатистическото мнение на световната общественост за нас. Хиляди чуха името на страната ни, разбраха къде е България и София, защото дойдоха тук да видят и чуят оперите на Вагнер и на Верди, балетите на Чайковски и Делиб и още много произведения в изпълнение на български музиканти и артисти. И разбраха, че имаме световна класа в тези изключително сложни изкуства. Оперният ни театър не просто гостува, а безпрецедентно завладя московския „Болшой“, стъпи и на други престижни сцени, където аплодисментите не стихваха дълго след последните акорди.
Това няма как да бъде зачеркнато от хамали
Нито има нещо общо с операта. А ако някой е решил уродливо да се намеси по този начин – чрез продуциране на скандал - в предстоящия конкурс за ръководител на операта, ще го посъветвам да опита състезание в творческото и мениджърското поле, а не чрез трийсет сребърника, платени на горките хамали, за да се орезилят. Със сигурност е дълбоко съмнителен фактът, че подпийнали работници ходят по улиците на 10 хиляди километра от дома си, спонтанно носейки спрей с боя… Но това нека да го проверяват органите, на които им е работа. А ако у нас медиите и полицията реагираха толкова активно и бурно на всяка надраскана родна сграда, паметник или ограда, със сигурност България би изглеждала по-естетично. Но явно тук все още работи комплексът „да не се изложим пред чужденците“, пък под родния килим можем да си търпим мръсотията – в буквалния и в преносния смисъл. Е, дори сънародници да продължат да се излагат като Ганьовото „булгар – булгар“ в банята, хората на изкуството с труда си успяват да променят в силно позитивен аспект представата за България по света.